dissabte, 10 de desembre del 2011

Taxonomia de Bloom per a l'era digital

Què és la Taxonomia de Bloom?

L'any 1956, Benjamín Bloom, psicòleg educatiu, va desenvolupar la taxonomia d'Objectius Educatius. Aquesta es va convertir en una eina clau per estructurar i comprendre el procés d'aprenentatge. 

A continuació us mostro una imatge on podem veure el mapa de la taxonomia digital de Bloom.


Com podem relacionar aquest esquema amb les matèries de COED i GITIC?

Bé doncs, en primer lloc explicar breument què entenem pel verb RECORDAR en un context tecnològic i digital. Recordar és quan volem destacar una determinada pàgina web que ens és d'interès i la seleccionem com a favorita. Això mateix, és el que vàrem fer a les sessions de GITIC utilitzant el Google Reader, el Mr. Wong o el Pearltrees.

En segon lloc, tal i com observem en l'esquema hi trobem el verb COMPRENDRE, el qual engloba la capacitat d'interpretar, de resumir, de classificar, de comparar, d'exemplificar, entre d'altres. Des d'un punt de vista tecnològic i digital podem dir que gràcies al Twitter o a aquest mateix blog estem realitzant tot el que he dit anteriorment. Per tant, estem treballant aspectes tant de GITIC (utilitzant noves eines de comunicació), com de COED (resumint, comparant, exemplificant, etc. el que anem redactant).

APLICAR, seria el tercer punt de l'esquema. Aquest verb ens diu que des d'un punt de vista tecnològic i digital ens permet pujar arxius a un servidor, compartir documents o pàgines web, editar, etc. Tots aquests moviments els hem anat fent al llarg d'aquest semestre no només a les classes de GITIC, sinó que també en altres matèries ja que és molt útil poder compartir el què vulguis, quan vulguis i amb qui vulguis.

En quarta posició trobem el verb ANALITZAR, quan som capaços d'organitzar, d'atribuir, d'estructurar, d'integrar, etc. significa que ja estem assimilant continguts o habilitats. A COED fent el treball de qui ets tu?, el qual consistia en fer una descripció d'una persona de la classe i  després amb una fotografia transmetre el que havíem descrit prèviament. Amb això vàrem posar en pràctica l'habilitat de la descripció i vam haver de seguir una sèrie de procediments com estructurar el que volíem expressar de la persona.

En cinquè lloc, la taxonomia de Bloom ens mostra l'habilitat d'EVALUAR. Amb aquesta habilitat formulem hipòtesis, experimentem, revisem, entre d'altres.


Per últim i en sisena posició trobem la capacitat de CREAR, aquesta com totes les anteriors és molt important. En aquesta fase dissenyem, planejem, ideem, elaborem, produïm, construïm. El programa Scratch i el Movie Maker són uns exemple clars ja que amb ells realitzem tots els passos que he esmentat anteriorment.

Finalment, m'agraderia comentar dos programes que he après a utilitzar gràcies a l'assignatura de GITIC. Aquests són el Prezi i el Cmaptools, aquests dos m'han estat de molta utilitat alhora de fer exposicions orals. A més, si els relacionem amb la taxonomia de Bloom veiem que amb ells COMPRENEM perquè resumim la informació, ANALITZEM ja que organitzem i estructurem les idees, CREEM vist que dissenyem el nostre projecte.
Amb tot això arribo a la conclusió que tant en les matèries de COED i com en les de GITIC hi trobem una relació directa amb la taxonomia de Bloom. A més a més voldria comentar que en el procés d'aprenentatge els estudiants no han de començar necessàriament pel nivell més baix per després anar pujant en els altres nivells, sinó que en aquest procés es poden iniciar per qualsevol punt de la taxonomia de Bloom.
 
Tot seguit trobareu un vídeo que he trobat molt interessant per concloure amb la Taxonomia de Bloom ja que d'una manera visual ens explica molt bé en què consisteix.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada